László Tünde Réka, tehnician nutriționist, terapeut Bowen, fitoterapeut
Hu Ro
mancambine.ro

Un corp sănătos este ca o casă de vacanță. Un corp bolnav este ca o temniță. (Francis Bacon 1561-1626)

Home » mâncăm bine » Salutare dragilor!

Mar

23

Salutare dragilor!

Cum să rămânem relativ echilibrați în aceste zile?

Cum putem avea grijă de noi, dar și de cei de lângă noi?

 

Gândurile mele  vin și pleacă, precum senzațiile din corpul pacienților, după ședințele de Bowen.  Unele mă liniștesc, altele mă derutează.

În primul rând, mă gândesc la cei care nu pot să stea acasă, la cei care lucrează în sistemul de sănătate, la medici, șoferi, polițiști, asistenți,  femei de serviciu din spitale,  infirmiere, rezidenti, casieri, etc. Mă gândesc la sora mea, care zi de zi lucrează cu publicul la bancă,  și nu poate sta acasă. Ei sunt mult mai expuși la virusul acesta,  greu de oprit - deocamdată.

Acum stăm acasă, să prevenim un rău mai mare, și anume, ca să nu ne îmbolnăvim toți, în același timp.

Într-o perioadă relativ scurtă, lumea noastră s-a schimbat radical. Ascultăm știrile, suntem îngrijorați, din când în când parcă apar semne de atac panică, apoi ne liniștim. Fiecare dintre noi trebuie să ne facem treaba, și să ascultăm recomandările specialiștilor. Să stăm acasă. Dacă se va răspândi virusul în mod violent, va fi vai de capul nostru.  Sistemul nostru de sănătate nu va rezista. Nici un sistem de sănătate nu prea rezistă.

Aici în Cluj  deocamdată e relativ bine.  În Florești e liniște,  se dezinfectează din când în când, abia vezi om pe drum. În fața magazinelor se stă la coadă, făină de grâu sau de mălai nu mai au magazinele, hârtia igienică e la mare căutare și ea. Fructe și legume se găsesc.     

Ce putem face,  ca în zilele care urmează,  să rămânem cât de cât echilibrați?  În perioada următoare va trebui să dăm dovadă în primul rând de multă disciplină. Nu va fi ușor,  pentru că la nivel de societate nu suntem obișnuiți  nici cu disciplina,  nici cu ordinea.  Se pare că nu avem încotro, a venit timpul să învățăm lucruri, pe care nu le-am învățat până acum. 

Ce pot face cei care trăiesc zilele acestea între patru pereți, în casele lor? Ce putem face să ne pastrăm echilibrul pe termen mediu și lung?

1. Să încercăm să limităm vizionarea și/sau ascultarea știrilor. O dată , maxim de 2 ori pe zi, este suficient.  Dacă trăim tot timpul în bula de știri, senzația de pericol va crește,  tensiunea și activitatea suprarenalelor va spori, iar pe termen lung va duce la oboseala  sistemului imunitar. Stresul  de durată, este unul dintre cauzele slăbirii capacității de apărare al organismului.

Salutare dragilor!2. Cel puțin o dată pe zi consumă legume sau fructe proaspete, crude. Găsești legume și fructe proaspete, și te vei descurca, chiar dacă numai o dată pe săptămână vei face cumpărături. Înainte de consum, totul trebuie spălat cu mare grijă.  Fructele trebuie consumate întregi, avem nevoie și de fibre.  Din legume putem să facem sucuri, mai ales din sfeclă roșie și morcovi. 1 litru de suc de legume  poate fi diluat cu 500 ml apă (de preferat apă de izvor). Dacă faci mai mult de 500 ml, restul se congelează, pentru că după nici 2 zile acest suc  fermentează și la frigider. Se bea 200 ml, dimineța, pe stomacul gol, după apa cu lămâie, de care toată lumea știe deja.

3. Încearcă să dormi suficient. Somnul de calitate, între 6 și 8-9 ore, în funcție de vârstă, te va ajuta să rămâi echilibrat pe termen lung. Creierul nostru are nevoie de somn înainte de ora 12, iar sistemul nostru nervos va rezista mai bine, dacă nu ne uităm la televizor înainte de culcare. Ideal ar fi ca nici unul dintre noi să nu avem televizor sau calculator/laptop  în dormitor. Lumina albastră al ecranelor oprește producerea de melatonină, hormonul necesar unui somn de calitate.

4. Stai în fiecare zi la soare, cca 15-3o de minute (dacă avem zi însorită). Razele soarelui ne liniștesc, de fapt vitamina D ne echilibrează,  care după 10-15 minute de stat la soare, începe să se producă în cantitate mai mare.

5. Lasă-l în pace pe cel de lângă tine. Dacă nu are stare și are planuri de ieșit prin oraș,  oprește-l,  dar în rest, nu e momentul să îl schimbi. Fiecare trebuie să ne găsim propriul ritm de existență în aceste condiții schimbate și nu e ușor pentru nimeni . Dacă nu ai stare și simți că nu mai poți de nervi, 30 de genoflexiuni și 30 de flotări te vor ajuta cu siguranță.

6. Bea apă, te rog! 6-8 pahare de apă pe zi. Te vei simți mult mai bine.

7. Mănâncă în așa fel, ca să te simți  bine în pielea ta. Dacă nu te simți confortabil, vei ști că ceva trebuie să schimbi.  Acum ai timp să prepari mâncare sănătoasă, nu eși tot timpul pe fugă. Stând acasă, unii vor mânca mai mult decât de obicei. Să conștinentizezi , că corpul tău nu are nevoie de atâta mâncare, cu cât ești obișnuit să consumi. Corpul are nevoie în primul rând de nutrienți, nu de calorii goale.

8. O cafea pe zi e mai mult decât suficient. Oricum, fiecare dintre noi am pornit programele proprii de supraviețuire, care înseamnă tensiune mai multă, frică, senzații de panică, etc. Cafeaua va forta suprarenalele să elibereze și mai multă adrenalină, ceea ce pe termen mediu și lung, împreună cu stresul , vor duce la epuizare suprarenală  și slăbirea imunității. Nu vrem noi așa  ceva.

9. Plânge, dacă simți nevoia. Te va elibera puțin de tensiuni. Poate nu ar trebui în fața copiilor. Plângi una bună, apoi capul sus și îți continui treburile.

Salutare dragilor!10.  Ajutați-vă și când vine vorba de treburile casnice. De obicei unul din casă cam face voluntariat tot timpul.. E ok să faci treburile prin casă, mai ales dacă îți place. Dar acum e altceva. Fiind tot timpul acasă, toți, putem să împărțim sarcinile. În aceste zile chiar avem nevoie să simțim spiritul de echipă prin casele noastre.

11. Spală-te, îmbracă-te, aranjează-ți părul!  Dragi bărbați, bărbieriți-vă! Să facem astea, ca și cum ne-am pregăti de plecare..undeva. Sufletul nostru are nevoie de un corp îngrijit.

12. Nu am amintit alcoolul și țigările. Te rog, nu consuma mult alcool, e nevoie de cap limpede și de oameni de încredere. Nu uita, în zilele acestea ești un exemplu pentru copilul tău, mai mult ca niciodată. Cu țigările nu știu ce să zic, dacă nu te-ai lăsat până acum, în aceste zile va fi mai greu...Dar cine știe? Poate reușești.    

+1  Nu are nici un rost să te încarci cu tot felul de teorii și scenarii conspiraționale. Îți consumă energia prețioasă, te înspăimântă și după câteva zile s-ar putea să te trezești cu un atac de panică, sau alte dezechilibre, pe care ai fi putut să le eviți. Concentrează-te asupra chestiunilor,  care depind de tine. Ai grijă de cei de lângă tine. O să treacă până la urmă și această furtună.

Nu știm ce ne așteaptă, cum va evolua graficul îmbolnăvirilor în țară, dar sunt sigură, că în final vom găsi o cale să ne adaptăm la noua situație. Poate nu va fi așa cum am fost obișnuiți, dar într-un fel sau altul ne vom adapta.

Acum e foarte important să stăm  în casele noastre. Înainte să ieșim la cumpărături , ar fi înțelept să ne facem planuri și provozii pentru 10-14 zile. Cu cât vom ieși mai puțin, cu atăt ne va fi mai bine, în final.

Cred că această stare nu va putea fi menținută foarte mult timp. Economia va avea nevoie de mișcare, din nou. Să sperăm ca virusul se va liniști cât mai repede, deși încă nu dă semne de relaxare. 

Întotdeauna există speranță.  Să ne revedem cu bine!

 

Vă îmbrățișez cu drag,

Laszlo Tunde Reka

Nutriționist și terapeut Bowen