László Tünde Réka, tehnician nutriționist și terapeut Bowen
Hu Ro
mancambine.ro

Un corp sănătos este ca o casă de vacanță. Un corp bolnav este ca o temniță. (Francis Bacon 1561-1626)

Home » ne simțim bine » Mâncarea și bolile - efecte și interacțiuni

Iun

04

Mâncarea și bolile - efecte și interacțiuni

Mâncarea și bolile - efecte și interacțiuniEste evident că  obiceiurile noastre alimentare au o influență majoră asupra sănătății. Vorbim mult și des despre asta, dar se pare că nu suficient, pentru că teoria nu se regăsește în practica de zi cu zi așa cum ne-am dori. Motivele consumului alimentelor nesănătoase și în cantități exagerate, sunt diferite, de om la om.

Este bine totuși să conștientizăm că anumite alimente favorizează apariția și evoluția anumitor boli.

 

1. Lactatele:

Încă din copilărie ni s-a spus să nu bem lapte dacă ne doare gâtul, dacă avem amigdalită diaree sau paraziți intestinali. Laptele și în general lactatele (inclusiv margarina și înghețata pe bază de lapte), favorizează inflamațiile. În urma inflamațiilor se produce prea mult mucus în organism, mucus care îngreunează buna funcționare a sistemului digestiv, a plămânilor, etc.

Bolile ca astmul bronșic, alergiile sezoniere, bolile inflamatorii ale intestinului subțire sau colon sunt de-a dreptul împiedicate să se vindece complet din cauza consumului de lactate care susțin în plus inflamația cauzată de diferiți alergeni proveniți din mediu, viruși sau bacterii.  Se observă de multe ori că administrarea unor medicamente ajută la domolirea simptomelor, însă acestea revin cu ușurință.

Astmul bronșic, alergiile sezoniere, bolile inflamatorii ale sistemului digestiv (ex.boala Chron, sindromul colonului iritabil,  intestin permeabil sau probleme de asimilare,  paraziți intestinali) otitele recurente la copii, bolile autoimune sau anumite boli inflamatorii ale pielii se vor vindeca mai repede dacă pentru o perioadă determinată (minim 6 săptămâni sau mai mult) renunțăm la consumul laptelui și a derivatelor  din lapte. 

La copiii mici, consumul exagerat de lapte poate să ducă la apariția anemiei feriprive, laptele împiedicând absorbția fierului din intestine. 

Mucusul în exces afectează și buna funcționare a organelor de reproducere la femei - trompa uterină, ovarele sau chiar uterul, dar și glanda tiroidă.

În cazul în care suntem sănătoși, putem consuma lactate in cantități moderate (nu zilnic), însă dacă le cumpărăm de la un magazin e bine să citim cu atenție ingredientele din care a fost obținut produsul, să nu avem surpriza ca laptele să figureze doar așa, pe post de condiment.

Dacă avem posibilitate, să căutăm un producător local de încredere de la care să cumpărăm săptămânal lactatele de care avem nevoie, astfel facem două fapte bune deodată.

 

Mâncarea și bolile - efecte și interacțiuni2. Produse făinoase rafinate-pâine albă, biscuiți, budinci, produse din patiserie, dulciuri cu zahăr adăugat – gemuri, bomboane, sucuri, răcoritoare carbogazoase sau nu:

Zahărul rafinat, simplu - se absoarbe rapid în sânge, având un efect extrem de nociv asupra vaselor de sânge, prin favorizarea proceselor inflamatorii. Cu timpul, zahărul în exces va obosi pancreasul, dezvoltând riscul apariției diabetului.

Un alt aspect, deloc de neglijat, o constituie faptul că excesul de zahăr, neutilizat de organism se va transforma rapid în grăsime, depozite care ne vor încărca în mod inutil și neplăcut în viața noastră de zi cu zi.  

În locul alimentelor cu zahțr adăugat se pot consuma fructe (în întregime, nu subformă de sucuri), fructe confiate, nuci, migdale, prăjituri preparate acasă (cu mere, vișine, nucă, mac) cu puțin zahăr brun, eritritol sau zahăr de cocos, cu mențiunea că ½ din cantitatea de zahăr din rețetă este suficientă.

 

3. Prea multă carne:

Nu este obligatoriu să devenim vegetarieni pentru a fi sănătoși, însă dacă avem probleme de sănătate ca inflamații pe colon, suferim de boli ale rinichiului și al aparatului urinar sau de ficat,  tumori , dureri articulare sau un nivel ridicat acid uric în sânge (gută),  e bine să renunțăm de tot la consumul de carne roșie și să adoptăm o dietă mai blândă, preventiv și protectiv. 

Ca prim pas e bine să preparăm supele și ciorbele fără carne. Acidul uric din carne se va dizolva în zeama supei sau a ciorbei, astfel că ceea ce credem că e supersănătos, se va transforma în ceva greu de procesat pentru ficat și rinichi, încărcându-i inutil. 

Carnea de pui și peștele sunt suficiente pentru a acoperi  necesarul de proteine – pe lângă acestea oricum consumăm și ouă , linte, fasole, năut, semințe, etc.-surse de proteine valoroase. 

Mâncarea și bolile - efecte și interacțiuni  

4. Alimentația săracă în fibre - pe termen mediu și lung – va duce la complicații la nivelul sistemului digestiv . Constipația, metabolismul lent și creșterea în greutate ste strâns legată de lipsa fibrelor alimentare. Acetea se regăsesc atât în carbohidrații ca qinoa, amarant, mei, hrișcă, grâu întreg, cât și în linte, fasole, mazăre, legume și fructe proaspete. Un plus de fibre găsim în semințele de in și semințele de chia.

 

5. Nu în ultimul rând –  țin să menționez lipsa grăsimilor sănătoase din categoria grăsimi nesaturate cu conținut de omega 3.  Grăsimea din pește, uleiul de măsline, uleiul de in, cânepă, mac, nuci sau dovleac, toate sunt foarte sănătoase atât pentru sistemul nervos,  sters cronic, probleme ale pielii , cât și pentru aparatului cardio-vascular.  În anumite situații se recomandă administrarea unor suplimente ca uleiul de pește, uleiul de krill, sau uleiul de in.  

 

Mâncarea de calitate este baza oricărui proces de vindecare. Dacă am conștientiza beneficiile unei diete echilibrate și potrivite stării de sănătate în care ne aflăm,  prevenția ar avea un rol mult mai important în viața noastră de zi cu zi.

Prevenirea este mai simplă decât vindecarea, însă procesul  de vindecare  este mult ușura , dacă știm ce ne ajută și ce nu, în funcție de afecțiunea de care suferim. Niciodată nu e prea târziu să învățăm cum să mâncăm bine,  mai ales dacă sănătatea noastră va fi beneficiarul principal.

 

Cu drag,

Nutriționist László Tünde Réka